دانلود تحقیق درمورد تلقيح مصنوعى
با دانلود تحقیق در مورد تلقيح مصنوعى در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق تلقيح مصنوعى را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق تلقيح مصنوعى ادامه مطالب را بخوانید.
نام فایل:تحقیق در مورد تلقيح مصنوعى
فرمت فایل:word و قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل:20 صفحه
قسمتی از فایل:
تلقيح مصنوعى از رخدادهايى است كه در مورد آن نص خاصى وارد نشده است ولى جحكم آن ج از نصوص عام واصول كلى خارج نيست، وبه همين خاطر فقها در جهت امتثال دستور پيشوايان خود - عليهم السلام - (بيان اصول وقواعد بر ماست واستخراج جزئيات بر عهده شماست) تلاش خود را براى استنباط حكم اين مساله از دو منبع ياد شده به كار گرفته اند.
حقير نيز با توشه اندك وگرفتارى بسيار، كار فقها را پى گرفته به بررسى تلقيح در نظرگاه فقه اسلامى مى پردازم.
تلقيح مصنوعى واقسام آن
تلقيح مصنوعى عبارت است از: «ريختن نطفه در رحم زن بدون آميزش» وداراى اقسامى با احكام متفاوت است.
قسم اول: تلقيح نطفه مرد به رحم زن يا كنيز شرعى وى اين قسم به خودى خود حرمتى ندارد زيرا دليلى بر حرمت آن نداريم وچون از زمره شبهه هاى بدوى تحريمى است، اصل برائت شرعى وعقلى در مورد آن جارى مى شود، اگر چه ممكن است به خاطر مقدمات حرام مانند تماس نامحرم، حرام بشود.
قسم دوم: تلقيح نطفه مرد به رحم زن نامحرم بدون آميزش اين قسم نيز از شبهه هاى بدوى تحريمى است ودر مورد آن نيز، برائت شرعى وعقلى جارى مى شود، اگر چه رعايت احتياط موجب حفظ وتحصيل واقع مى شود بدون استناد آن به شارع در همه موارد نيكو است. اما در كتاب وسنت عموماتى است كه برخى از آنها، به گونه اى بر حرمت اين قسم، دلالت دارد وشايسته بررسى است.
آيات
1. «قل للمؤمنات يغضضن من ابصارهن ويحفظن فروجهن....» جنور31ج، بر طبق اين قاعده كه حذف متعلق، مفيد عموم است، حفظ شرمگاه [فرج] از هر چيزى كه با حفظ آن منافات دارد، از جمله تمامى صورتهاى تلقيح، واجب است.
اشكال اين استدلال اين است كه مقصود از حفظ عضو ياد شده، حفظ آن از ديگران است نه حفظ از هر چيزى بنابر اين ريختن منى مرد نامحرم در رحم زن، توسط خود زن يا باوسيله مصنوعى را شامل نمى شود، علاوه بر اينكه چه بسا مقصود از حفظ، تنها حفظ آن از نگاه ديگران باشد، چنانكه روايت ابى بصير از امام صادق - عليه السلام - بر همين مطلب دلالت دارد.
«كل آية فى القرآن فى ذكر الفروج فهى من الزنا الا هذه الاية فانها من النظر....».
«مقصود از [حفظ] فرج در تمام آيات قرآن، حفظ آن از زنا است بجز اين آيه كه مقصود از آن، حفظ از نگاه ديگران است.»
اين روايت در تفسير قمى ودر ضمن روايتى طولانى از اصول كافى وارد شده است، رجال سند در روايت تفسير قمى، اشكالى ندارند ولى تفسير ياد شده مورد اشكال است چون اين كتاب را برخى از شاگردان قمى، قدس سره، جمع آورى نموده اند كه در كتب رجالى، احوال آنها معلوم نيست، ديگر آنكه در اين كتاب مطالبى آمده كه نمى توان به ظاهر آن پايبند شد، روايت آمده در كافى هم به خاطر وجود بكر بن صالح رازى در سند آن، ضعيف است.